Онлайн TV FM радіо FM пауза

Близьке знайомство з Венерою

Венера, найближча сусідка Землі, – дивовижна планета, де Сонце сходить на заході, а заходить на сході, і день триває довше, ніж рік.

Таємниці Венери намагаються розгадати в Паризькій обсерваторії, якій вже понад триста років, і де працює Томас Вайдман: “Венера і Земля – це як планети-сестри. Вони були сформовані в одній і тій самій частині Сонячної системи, з однакових засадничих інгредієнтів – тих самих газів і порід, які оберталися навколо ранньої Сонячної системи. Але у цих двох планет абсолютно різні долі.”

Венера була більш-менш схожа на Землю, але тепер це абсолютно висохла планета, оповита товстим, задушливим шаром сірчаної кислоти і вуглекислого газу, як пояснює його колега Хокан Сведхем:

“Вона має дуже щільну атмосферу, до 97% вуглекислого газу, з дуже сильним парниковим ефектом. Температура на поверхні сягає понад 450 градусів за Цельсієм, а тиск становить 92 бари, це майже у сто разів більше, ніж на Землі, отож це дуже неприємне місце.”

Неприємне, але водночас і незвичайне – це єдина планета, яка обертається за годинниковою стрілкою. І це ще не все, як каже Мішель Брейтфелнер, координатор проекту з вивчення Венери:

“Венера – єдина планета в Сонячній системі, якій треба більше часу, щоб обернутися навколо своєї осі, ніж навколо Сонця. 243 дні – це один день Венери, а 224 дні йде на одне обертання навколо Сонця.”

2005 року Європейське космічне агентство здійснило запуск космічного апарату Venus Express, щоб ближче подивитися на цю дивну планету. Після восьми років сканування щільних хмар Венери тепер прочісують верхні шари атмосфери за новітньою технологією, як пояснює координатор дослідницької програми Дональд Меріт:

“Ми увійшли в атмосферу в цьому напрямку, тому що цей апарат, який був прикріплений до ракети, коли його запускали, міг витримувати температуру. Ми також використали панелі сонячних батарей, щоб максимізувати силу тертя і гальмування.”

Це дало змогу отримати перші в історії знімки крупним планом верхніх шарів атмосфери Венери, які виявили не те, що очікували, зізнається вчений:

“Те, що ми побачили, було трохи незвичним – мінливість у тиску, це як хвилі в атмосфері. Такої хвилеподібної структури ми не очікували. Аналізом цих даних вчені займатимуться ще певний час.”

Дані дали ще одну загадку для вчених, які помітили, що вітри на Венері, як каже Хокан Сведхем, посилюються:

“Коли ми вперше дістали дані з Венери 8 років тому, ми виявили там вітри швидкістю 300 кілометрів на годину – дуже сильні. Але за ці роки вони ще більше посилилися. Ми вже бачимо вітри силою 400 кілометрів на годину і не можемо пояснити, чому це відбувається.”

Ще більше загадок лежать у ландшафті планети. Одні з небагатьох фотографій поверхні Венери, знятих російським зондом, не виявили жодних ознак вулканів, однак багато вулканічних порід. Це явище пояснює Томас Вайдман:

“Поверхня Венери є відносно молодою за масштабами Сонячної системи. І є протиріччя між відсутністю вулканічної і тектонічної активності сьогодні і поверхнею, яка незважаючи ні на що, є зовсім молодою. Тому, можливо, були рідкісні, потужні і жорстокі геологічні процеси, які катастрофічно позначилися на планеті, створивши свого роду кору.”

То що ж могло статися з Венерою, що перетворило її у таке пекельне місце? Є кілька теорій, які поки що не мають доказів. Розповідає Мішель Брейтфелнер:

“Там мала статися масштабна катастрофа на початку історії планети, коли вона зіткнулася з іншим великим об‘єктом. Це змусило зупинити її обертання, що, на мою думку, було дійсно поворотним моментом для Венери”.

Величезна кількість даних, зібраних Venus Express, можливо, допоможе зрозуміти, що трапилося в минулому з Венерою, яка, як твердить Томас Вайдман, і надалі дивує:

“Венера є найяскравішою планетою на небі. Це найяскравіше світло після Сонця і Місяця. Це планета, яка є частиною нашої культурної спадщини. Отож ця особливість Венери як яскравого, культурного об‘єкта, приваблює, можливо, навіть більше, ніж з суто наукових міркувань.

А яка ваша реакція?