Законом України від 24 грудня 2015 року № 909-VIII “Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році” внесено зміни до Податкового кодексу України в частині визначення податкових зобов’язань з податку на додану вартість та їх сплати до бюджету, зокрема, сільськогосподарськими товаровиробниками.
З метою забезпечення виконання нових правил оподаткування, запроваджених з 1 січня 2016 року, Міністерством фінансів України наказом від 28.01.2016 № 21 “Про затвердження форм та порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість”(далі – наказ № 21) затверджена нова форма декларації з податку на додану вартість. Наказ № 21 зареєстровано в Міністерстві юстиції України 29 січня 2016 року за № 159/28289 та опубліковано в офіційному виданні “Урядовий кур’єр” 30 січня 2016 року.
Враховуючи те, що останні зміни в оподаткуванні, які запроваджено з 1 січня 2016 року, повною мірою можуть бути відображені лише в податковій декларації з податку на додану вартість, що затверджена наказом № 21, податкова звітність з ПДВ, починаючи із звітного періоду січень 2016 року, усіма платниками податку подається за новою формою в електронному вигляді.
Розроблено порядок ведення та форми реєстрів заяв про відшкодування ПДВ
З 1 лютого 2016 року набрали чинності зміни, внесені до Податкового кодексу України, Законом України № 909-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році», щодо запровадження реєстрів заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.
Наразі ДФС направлено до Міністерства фінансів України пропозиції до проекту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку ведення та форми реєстрів заяв про повернення сум бюджетного відшкодування».
Реєстри заяв міститимуть такі дані:
найменування платника податку та його індивідуальний податковий номер;
дата прийняття заяви на бюджетне відшкодування на рахунок платника у банку, поданої у складі податкової декларації або уточнюючого розрахунку, номер податкової декларації/уточнюючого розрахунку;
сума податку, заявлена до бюджетного відшкодування на рахунок платника у банку, згідно декларації або уточнюючого розрахунку;
дата узгодження контролюючим органом суми бюджетного відшкодування за заявою;
дата висновку, направленого до органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, та сума, що підлягає бюджетному відшкодуванню;
дата неузгодження контролюючим органом суми бюджетного відшкодування за заявою, номер податкового повідомлення-рішення та неузгоджена сума бюджетного відшкодування;
дата початку оскарження податкового повідомлення-рішення та сума бюджетного відшкодування, що оскаржується;
дата закінчення оскарження податкового повідомлення-рішення та сума бюджетного відшкодування, узгоджена за результатами оскарження;
дата та сума повернення бюджетного відшкодування на рахунок платника у банку.
Практична реалізація публікації 2-х реєстрів заяв відбудеться після набрання чинності вищевказаної постанови.
Законодавчі зміни в частині акцизного податку
З 01.03.2016 передбачено запровадження системи електронного адміністрування реалізації пального та електронної акцизної накладної при реалізації пального (статті 232 та 231 Кодексу), що сприятиме зменшенню обсягів тіньового обігу пального та, відповідно, збільшенню надходжень акцизного податку до бюджету, а також наближенню податкового законодавства України до законодавства ЄС (в країнах ЄС використовується система електронних адміністративних документів – EMCS).
Також передбачено обов’язкову реєстрацію як платників акцизного податку осіб, що провадять реалізацію пального, до початку здійснення такої реалізації та ведення центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, реєстру платників акцизного податку з реалізації пального (підпункт 212.3.4 пункту 212.3 статті 212 Кодексу). Здійснення суб’єктом господарювання операцій з реалізації пального без їх реєстрації платниками акцизного податку тягне накладання штрафу на юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців у розмірі 100 відсотків вартості реалізованого пального (пункт 117.3 статті 117 Кодексу).
Законом доповнено пункт 213.1 статті 213 Кодексу підпунктом 213.1.12, відповідно до якого базою оподаткування акцизним податком є операції з реалізації будь-яких обсягів пального понад обсяги, які перевищують обсяги пального:
отримані від інших платників акцизного податку, що підтверджені зареєстрованими акцизними накладними в Єдиному реєстрі акцизних накладних;
ввезені (імпортовані) на митну територію України, що засвідчені належно оформленою митною декларацією;
вироблені в Україні, реалізація яких є об’єктом оподаткування відповідно, що підтверджені зареєстрованими акцизними накладними в Єдиному реєстрі акцизних накладних.
Для нової системи з 1 березня 2016 року діятиме перехідний період, з 1 квітня 2016 року акцизні накладні та електронне адміністрування реалізації пального функціонуватимуть повноцінно.
Після запровадження акцизної накладної присутність представника контролюючого органу на акцизному складі, де виготовляється пальне, не передбачена (пункт 230.2 статті 230 Кодексу).
Законом встановлюються і нові штрафи, пов’язані із запровадженням акцизної накладної та електронного адміністрування реалізації пального (стаття 1202 Кодексу):
за порушення платниками акцизного податку граничних термінів реєстрації акцизних накладних/розрахунків коригування до акцизних накладних в Єдиному реєстрі акцизних накладних – від 2,0 до 40,0 відсотків суми акцизного податку;
за відсутність з вини платника акцизного податку реєстрації акцизної накладної в Єдиному реєстрі акцизних накладних/розрахунку коригування протягом більш як 120 календарних днів після дати, на яку платник податку зобов’язаний скласти акцизну накладну/розрахунок коригування, – 50,0 відсотків суми акцизного податку.
Така відповідальність не застосовується при порушенні термінів реєстрації акцизних накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі акцизних накладних, складених у перехідний період – з 1 березня 2016 року до 1 квітня 2016 року.
Цим Законом змінено ставки акцизного податку. Терміни запровадження нових ставок акцизного податку:
на спирт етиловий, пиво, слабоалкогольні напої та інші алкогольні напої, які не маркуються акцизними марками, а також тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну, паливо – з 01.01.2016;
алкогольні напої що маркуються акцизними марками – з 01.03.2016;
спиртові дистиляти та спиртні напої, одержані шляхом перегонки виноградного вина або вичавок винограду, – з 01.04.2016.
Для пального тимчасово, з 1 січня 2016 року до 29 лютого 2016 року (включно), встановлено ставки акцизного податку, збільшені на 13 відсотків порівняно зі ставками, чинними в 2015 році, при цьому одиниця виміру – євро за 1000 кілограмів (пункт 9 підрозділу 5 розділу ХХ Кодексу).
Ставка акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів (підпункт 215.3.10 пункту 215.3 статті 215):
для пального – 0,042 євро за 1 літр реалізованого товару (з 01.01.2016);
для інших видів підакцизних товарів – залишилась незмінною (5,0 відсотків вартості реалізованого товару).
Законом звільнено від оподаткування акцизним податком реалізацію відходів тютюнової сировини за умови документального підтвердження їх утворення та подальшого знищення або утилізації (підпункт 213.3.12 пункту 213.3 статті 213 Кодексу).
2ДПІ у Галицькому районі