Вправа 1. Прочитайте наступні слова і словосполучення:
Jane, a cage, a face, а place, a game, naked.
A jail, e-mail, raise.
Jack, a dad, a bag, bad, a fan, a hand, an apple, black, a napkin.
I can read. He can read.
A car, far.
He, she, a beak, read, mean, see.
Look, a book, good, a school.
One. London.
A bone, a rose, home, go home, no; cold, old.
A cop, job, a dog, dogs, fog.
All, fall, a ball, a call, a chalk; more, lord.
Hi, life, a file, a price, a bike, a child, China, like, ice, die, high.
Dig, big, a kid, a ship, kill, a big bag, an image.
A boat, a coat, a road, load.
England, in England, China, in China, Canada, in Canada, Iceland, in Iceland.
A head, dead, deaf; a bed, a cell, bell, а pen, а pencil, a red pencil.
Вправа 2. Назвіть англійською мовою наступні числа:
585, 422, 275, 516, 375, 335, 35, 490, 502, 124, 24, 9, 102, 5, 453, 127, 1, 523, 3.
Прослухайте аудіофайл L 19 – 1.
Вправа 3. Скажіть вголос англійською мовою:
Ви хочете, аби я Вам допоміг? Я повинен (я маю) взяти таксі; я збираюся допомогти моїм друзям; дуже привітний; сьогодні; завтра; завжди; тому що…; знову; зараз; після того; я думаю; чашка кави; наступного разу; кожного дня; кожного разу; кожного тижня; але зараз…; вчора; я обіцяв; я сподіваюсь; сьогодні вранці; взяти таксі; дуже часто; працювати повний робочий день; вчора, позавчора; спочатку; тому…; я би хотів; важко працювати; люди; питання; наступне питання; відповідь; поглянь на час! Дякую! – Прошу! (у відповідь на подяку). Я можу Вам допомогти?
Тепер прослухайте аудіофайл L 19 – 2.
Після прослуховування файлу виконайте вправи.
Вправа 4. Скажіть вголос англійською мовою:
У мене добре виходить грати у теніс.
У тебе добре виходить водити (машину).
Йому легко даються мови.
Їй легко дається математика.
Ми вправно танцюємо.
Вони вправні у спорті.
Вона хоче запитати Вас про Ваших дітей.
Ким Ви працюєте? – Я вчитель англійської мови. Я викладаю англійську у середній школі. Моя сестра – вчитель математики. Вона теж викладає математику у середній школі.
Тепер прослухайте аудіофайл L 19 – 3.
Після прослуховування файлу виконайте вправи.
Вправа 5. Скажіть вголос англійською мовою наведені нижче речення:
Я телефоную, щоби отримати свій приз.
Де твій клас? – Він нагорі (тобто, поверхом вище).
Де твоя лабораторія? – Вона поверхом нижче.
Він дзвонить (телефонує), щоби запросити Вас у ресторан.
Вона дзвонить, щоби подякувати Вам.
Де зараз Ваш син? – Він у своїй кімнаті нагорі.
Вони телефонують, щоби прийняти Ваше запрошення.
Двадцята літера англійського алфавіту
T t – тіі
Ця приголосна буква відповідає українській приголосній «т». Проте зверніть увагу на вимову: кінчик язика при вимові англійського приголосного T t торкається альвеол, а не зубів (як в українській мові), до того ж, цей звук (особливо на початку слова) має придиховий відтінок. Найкраще практикувати правильну вимову при спілкуванні з носіями мови, або ж імітувати вимову під час прослуховування аудіофайлів.
Наводжу кілька прикладів з цим приголосним:
A tent (е тент) – палатка
Ten (тен) – десять
A table (е тейбл) – стіл
A nest (е нест) – гніздо
A stone (е стоун) – камінь
А тепер – про дуже важливе буквосполучення – th.
Буквосполучення th передає на письмі два звуки, яких немає в українській мові.
- Буквосполученням th записується дзвінкий приголосний звук, який утворюється при проходженні повітря крізь щілину між кінчиком язика і зубами. Цей звук у практичному мовленні нам уже зустрічався, тож сподіваюсь, Ви до нього встигли звикнути. Але зайва практика ніколи не завадить.
Оскільки в українській мові такого приголосного немає, то при написанні у наших прикладах слів із цим приголосним я буду позначати його знаком, який використовується в міжнародній транскрипції, – ð, наприклад:
This (ðіс) – цей, це (слово Вам знайоме, тож сподіваюсь, і правило щодо читання цього словосполучення вже не є важким).
- Однак так буває не завжди. Буквосполученням th також записується глухий приголосний звук, який утворюється при проходженні повітря крізь щілину між кінчиком язика і зубами. Цей звук у практичному мовленні нам теж уже зустрічався, тож сподіваюсь, Ви до нього так само звикли. На відміну від попереднього, цей звук – ГЛУХИЙ.
Оскільки в українській мові такого приголосного немає, то при написанні у наших прикладах слів із цим приголосним я буду позначати його знаком, який використовується в міжнародній транскрипції, – θ, наприклад:
Think (θіНк) – думати (слово Вам знайоме, тож сподіваюсь, і правило щодо читання цього словосполучення вже не є важким).
А тепер висновок. Як Ви зрозуміли, буквосполучення th у різних словах може читатися і як ð, і як θ. Тож читання усіх слів із цим буквосполученням треба просто запам`ятовувати.
A a B b C c D d Ee Ff Gg Hh Ii Jj Kk Ll Mn Nn Oo Pp Qq Rr Ss Tt …………….
Ей – біі- сіі – діі – іі – еф – джіі – ейч – ай – джей – кей – ел – ем – ен – оу – піі – кью – аар – ес – тіі …………………..
Граматика
Найпростіші речення
Тепер, коли Ви можете прочитати більшу кількість слів, ми спробуємо зосередити увагу на деяких граматичних явищах, які з практики мовлення Вам частково уже відомі. Сьогодні мова піде про найпростіші речення типу це ручка, то олівець і т. п.
Дійсно, що може бути простіше, ніж сказати: це вилка; це ложка; то ніж; то тарілка або щось на разок цього. Не важко сказати щось подібне і англійською мовою. Різниця лише у тому, що англійською, як ви пам’ятаєте з наших попередніх уроків, треба казати: це Є вилка; це Є ложка; то Є ніж; то Є тарілка.
Для цього нам потрібно словосполучення this is … – це є ….
Це словоосполучення Вам знайоме, просто раніше Вам не вистачало літер, аби його прочитати чи записати. Тепер Ви це можете зробити.
До вищезгаданого словоосполучення додаємо потрібний нам іменник з неозначеним артиклем a або an (якщо наступний іменник починається з голосної букви):
This is a fork. (ðіс із е фоок). – Це (є) вилка.
This is a spoon. (ðіс із е спуун). – Це ложка.
This is a knife. (ðіс із е найф). – Це ніж.
This is a tea-spoon. (ðіс із е тіі-спуун). – Це чайна ложка.
This is a table-spoon. (ðіс із е тейбл-спуун). – Це столова ложка.
That is an apple. (ðЕт із ен Епл). – То (є) яблуко.
That is a map. (ðЕт із е мЕп). – То карта.
That is a map of England. (ðЕт із е мЕп ов іНглЕнд). – То карта Англії.
Усі наведені вище слова вартують того, аби їх запам`ятати. Такими предметами, як a fork, a spoon, Ви користуєтесь кожного дня, тож навряд чи Ви їх забудете. Не завадить знати і похідні від них: a tea–spoon – чайна ложка, a table-spoon – столова ложка. Запам`ятати їх теж не важко.
Окремо скажу про a knife – ніж. Теж нічого складного, але є одне правило читання: у буквосполученні kn літера k НЕ читається, вона збереглася на письмі з давніх часів, як це має місце загалом у багатьох англійських словах:
Knee (ніі) – коліно
Knock (нОк) – стукати
A knife (е найф) – ніж
Продовжимо. Прийменник of читається коротко – «ов». Про нього ми говорили ще у першому уроці. Він часто виконує ту саму функцію, що й родовий відмінок в українській мові:
Карта – карта (чого?) – Англії
A map – карта (географічна)
A map of England – карта Англії
A glass – склянка
A glass of beer – склянка пива (запам`ятайте правопис слова beer (біа) – пиво).
A glass of milk – склянка молока
A glass of tea – склянка чаю
Усі ці слова і словосполучення ми вже використовували усно, тепер Вам слід запам`ятати їх правопис, аби розпізнавати у текстах.
ПРИМІТКА. Різниця між this і that Вам уже знайома: this вказує на близький предмет (чи особу), і відповідає українським цей, це, а that – на віддалений предмет (особу, явище) і за змістом наближений до українських то, той.
Множина іменників
Назви предметів, людей чи явищ, які можна порахувати, вживаються як в однині, так і в множині: дерево – дерева, людина – люди, дощ – дощі і т. п. Так само і в англійській мові. От тільки в англійській мові утворити множину набагато простіше: досить додати до іменника літеру s. (Є, правда, винятки, але їх дуже небагато).
Власне кажучи, про це ми вже говорили. Сьогодні лише повторимо загальні правила з урахуванням того, що більшість вивчених раніше слів на даний час Ви можете уже написати і прочитати.
Отож, головне правило:
Додавши до іменника закінченні –s, ми перетворюємо його на множину:
A book – books
A map – maps
A desk – desks
A lake – lakes
A tent – tents
A street – streets
Оскільки при вимові цих слів на кінці ми маємо глухий приголосний звук, то закінчення –s вимовляється як українське «с»: е бук – букс; е мЕп – мЕпс; е деск – дескс; е лейк – лейкс; е тент – тентс; е стрііт – стріітс.
Але закінчення –s може вимовлятися і як українське «з».
Вимовляємо як «з»:
- Коли наприкінці іменника чути дзвінкий приголосний:
A pen – pens
A pencil – pencils`
A road – roads
A bottle – bottles
(Е пен – пенз, е пенсл – пенслз, е роуд – роудз, е бОтл – бОтлз).
- Коли наприкінці іменника ЧУТИ голосний звук:
A camera – cameras
A sister – sisters
A brother – brothers
A teacher – teachers
(Е кЕмере – кЕмерез, е сісте – сістез, е браðе – браðез; е тііче – тіічез).
ПРИМІТКА: Неозначений артикль а (an) перед іменниками у множині ніколи НЕ ВЖИВАЄТЬСЯ!
Зверніть увагу на ще одне правило читання: кінцеве er передає лише короткий голосний «е» (r не читається).
Щодо слова брат, то написання слід запам’ятати, бо перший склад читається не за правилами: a brother (е браðе) – брат.
Це наразі все. I hope, важко не було, бо загалом на ці теми ми вже говорили у наших аудіофайлах. Тепер важливо запам’ятати написання знайомих слів, аби Ви могли розпізнавати їх при читанні і самостійно писати у разі необхідності!
Молодці, що так гарно усе засвоїли!
Вправа 6. Прочитайте наступні слова, словосполучення і речення:
A pen, ten, a nest, a tent, desks, tents, pens, pencils.
Look, a book, good, a school, books.
A boat, a coat, a road, load.
A brother; brothers.
A glass of beer; a glass of tea.
One. London.
This is a table.
A bone, a rose, home, go home, no, cold, old, a stone, roads.
A cop, job, a dog, dogs, fog, knock, bottles.
All, fall, a ball, a call, a chalk; more, lord.
Hi, life, a file, a knife, a price, a bike, a child, China, like, ice, die, high.
Dig, big, a kid, a ship, kill, a big bag, an image, a sister, sisters.
Jane, a cage, a table, a face, а place, a game, naked, a lake – lakes.
A jail, e-mail, raise.
Jack, a dad, a bag, bad, a fan, a hand, an apple, black, a napkin.
A map of England. A map – maps; a camera – cameras.
I can read. He can read. I think ….
A car, far.
He, she, a beak, read, a tracher, teachers, mean, see, knee, me, streets.
England, in England, China, in China, Canada, in Canada, Iceland, in Iceland.
A head, dead, deaf; a bed, a cell, bell, а pen, а pencil, a red pencil.
This is a fork.
This is a spoon.
This is a knife.
That is a tea-spoon.
That is a table-spoon.
That is an apple.
That is a map.
That is a map of England.
Аудіофайли: