Вже у другій половині 2014 року оборот роздрібної торгівлі впав на 8,6% – внаслідок різкого зниження споживчого попиту, інфляція у 24,9% знизило реальну зарплатню населення тільки за листопад на 5,7 %. Навіть у передсвятковий період — у грудні — попит на традиційні товари зменшився вдвічі.
Аналітики пов’язують зниження виробництва в усіх галузях економіки перш за все через вплив війни на сході України, яка тільки ще більше оголила макроекономічні дисбаланси економіки країни, які накопичувалися у попередніх роках.
В онлайн-торгівлі також відбулися зміни: інтернет-магазини констатують різке зниження продажів, деякі з них вимушені якщо не зачинятися, але ж оперативно реорганізувати свою підприємницьку діяльність. Заходи зберігання бизнесу обирають усі, які можливі у кризу: й скорочення штату, й оформлення замовлень виключно з передоплатою. Деякі дорогі товари зовсім видаляють із пропозицій, а залишені вказуються в умовних одиницях – щоб не змінювати цінники кожен тиждень. Великі онлайн-магазини співпрацюють із банками, тому багато товарів зараз пропонують купити у кредит, оскільки більшості українців через девальвацію гривні купувати товари навіть через Інтернет стало не по кишені.
Такі типові раніше інструменти-заохочення, як персоналізація пропозиції до конкретного покупця через адресну розсилку, групування товарів по тематиці, пропозиції комплектів або акційних наборів, листи-нагадування, персональні звернення, “персональні” знижки — усі вони дуже втратили у своєму впливу через одну просту річ — людям купувати нове нема за що. Тому, якщо й потрібен який товар, споживач дуже довго та обачно буде шукати у Мережі найнижчу ціну, найдешевший варіант. Визначається, що за минулий рік трапилися зміни щодо вибору відомих брендів електроніки — через їх високу ціну багато людей вважають, що, наприклад, китайські телефони купити на http://price.ua/kitajskie_telefony/ccid13.html — не тільки вигідно, а й розумно, оскільки якість девайсів із Китаю вже давно здобула гарні відгуки. Тому багато користувачів Мережі вважають, що шукати через прайс-агрегатори аналоги електроніки, нічим не гірші за дорогі бренди — логічно у непросту економічну ситуацію. Саме тому онлайн-підприємці визначають зниження вартості загального чеку покупки при явної зацікавленості покупців у більш дешевих китайських товарах.
Також певний відсоток користувачів активно відновив зацікавленість до вживаних товарів: так звані “барахолки” – торгові майданчики приватних оголошень з продажу різних товарів та інтернет-аукціони відчули зріст трафіка користувачів й зріст кількості покупок саме на таких ресурсах. Ця тенденція також закономірна: через низьку купівельну спроможність користувачі вимушені шукати більш доступні пропозиції, тому й купують не нові товари у приватних осіб. Протиставити таким пропозиціям онлайн-магазини майже нічного не можуть, окрім додаткової гарантії безкоштовної доставки, гарантованих прав споживача та якогось особливого безкоштовного пост-продажного сервису. Але далеко не усім онлайн-підприємцям це по силах — треба мати певні обороти, щоб надавати такі знижки та заохочення, які йдуть за кошти продавця.
Тому передбачається й надалі скорочення продажів навіть в онлайн-продавців, які раніше могли конкурувати з традиційними магазинами, але криза та знецінювання гривні відбилася на усіх галузях. Втім, споживачі будуть продовжувати ретельно порівнювати ціни, а ряд деяких категорій товарів знов відчують зниження попиту — наприклад, спортивні товари, одяг, взуття, кліматична техніка, офісна техніка, фотоапарати, телевізори. Слабкою втіхою можна вважати те, що купівлю у зарубіжних інтернет-магазинах наші співвітчизники також скоротять: якщо раніше (при курсі долару у 8 грн) дійсно було вигідно купувати, наприклад, одяг та прикраси, аксесуари на розпродажах у китайських чи європейських магазинах, навіть з урахуванням доставки, то зараз саме ці суми за доставку становлять непідйомний тягар й змушують шукати більш доступне на українському ринку.