Ще напередодні 1 червня у міських та приміських маршрутках Калуша і Калуського району з’явилися повідомлення про обмеження безкоштовного проїзду для пільгових категорій громадян. Згідно зі змінами до законодавства, з 1 червня права на пільговий проїзд позбавляється ціла когорта пільговиків. При цьому постанови Кабміну, які цю пільгу надають, досі не відмінені. У місті і районі думають про те, як дійти консенсусу із перевізниками та — не образити пільговиків, пишуть Вікна.
Згідно із Законом України «Про внесення змін та визначення такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» від 28 грудня минулого року, з 1 червня частина пільгових категорій втратили право на пільговий проїзд у громадському транспорті.
При цьому ніхто не відмінив постави Кабміну від 17 травня 1993 року «Про безплатний проїзд пенсіонерів на транспорті загального користування» і від 16 серпня 1994 року «Про поширення чинності постанови Кабміну від 17 травня 1993 року».
— Кабінет Міністрів України не буде відміняти постанови №354 від 17.05.1993 року та від №555 від 16.08.1994 року щодо безкоштовного проїзду у громадському транспорті пенсіонерів за віком та інвалідів. Особи, які належать до категорій учасників війни, жертв нацистських переслідувань, дітей війни, ветеранів праці, інвалідів, чорнобильців І та ІІ категорій, з 1 червня цього року зможуть і надалі реалізувати своє право на безоплатний проїзд у міському і приміському транспорті відповідно до зазначених урядових рішень як пенсіонери за віком або інваліди, — пояснив міністр соціальної політики України Павло Розенко.
Водночас, до міської та районної влади Калуша посипалися скарги на перевізників. Адже, останнім часом у ЗМІ з’являлися заяви урядовців, що пільговий проїзд відмінено не буде. Водночас, водії і громадському транспорті відмовляються перевозити пільговиків безкоштовно.
Вчора і сьогодні у місті та районі відбулися наради із перевізниками. Як повідомила «Вікнам» заступник начальника управління економіки Калуської міської ради Лідія Касич, у Калуші планують вводити пільгові рейси на усіх маршрутах. Тож, розроблятимуть графіки пільгових рейсів «для проїзду населення у зручний час».
До того часу, поки графіки не будуть готові, усі пільговики у місті можуть не оплачувати за проїзд.
Компенсацію за пільгові рейси перевізники отримуватимуть коштом Держбюджету. Адже, як йдеться у листі заступника міністра соціальної політики Віталія Мущиніна до обласних адміністрацій, «Законом України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» передбачено кошти на компенсацію за пільговий проїзд окремих категорій громадян у вигляді субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на рівні минулого року у сумі 1,9 млрд. гривень».
Відтак, урядовець робить висновок: «Враховуючи те, що не зменшено обсяг зазначених бюджетних видатків, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування мають забезпечити безкоштовний проїзд у міському та приміському транспорті пенсіонерів за віком, інвалідів та інших пільгових категорій громадян відповідно до законодавства.
— Міська влада виявилася заручником ситуації, — наголошує заступник міського головиРуслана Вайда.
З її слів, окрім того, що утворилася правова колізія через те, що Закон вступив у дію, а постанови Кабміну — не відмінені, є й інші «підводні камені».
Так, попри те, що з Державного бюджету нібито виділили гроші на компенсацію пільгових перевезень, однак, надходять вони мізерними порціями.
Так, на цей рік було передбачено 1,9 млн. гривень на компенсацію. З них понад 600 тис. гривень — борг за минулий рік, який — уже погашено.
На компенсацію пільгових перевезень цього року залишилося більше 1,2 млн. гривень, з яких на сьогодні профінансовано лише трохи більше 10 тис. гривень.
— Говорять, що фінансують, а насправді грошей нема, — каже Руслана Вайда.
Міська рада Калуша частково зняла напругу щодо пільгових перевезень, виділивши із міського бюджету 200 тис. гривень на компенсацію пільгового проїзду до садово-городніх ділянок.
Однак, цими коштами перевізникам усі затрати не відшкодовують, — запевнила заступник міського голови. Вона порахувала: на день, щоб заправити автобус пальним на рейсі, наприклад, до Височанки, потрібно 1400 гривень. При цьому перевізники отримують відшкодування у межах 6-7 тис. гривень на місяць.
РАЙОН — ТЕЖ ЗА ПІЛЬГОВІ РЕЙСИ
— Домовилися, що перевізники звернуться до районної ради і Калуської РДА із листом про введення пільгових рейсів, — повідомив «Вікнам» заступник голови Калуської РДА Віктор Гільтайчук. — До часу, поки з’являться пільгові рейси, домовилися, що перевізники не будуть обмежувати проїзд для пільговиків.
Рішення про введення пільгових рейсів на приміських маршрутах мають прийняти сільські ради Калущини, адже, ні райрада, ні Калуська РДА не мають на це права.
Однак, кажуть у Калуській РДА, нині у питанні пільгового перевезення оперують постановами Кабміну. А плани щодо введення пільгових рейсів пов’язано із невдоволенням перевізників співвідношенням цін на проїзд та — їхніх витрат.
Нагадаємо, у березні перевізники Калущини почали самовільно піднімати ціни на проїзд у громадському транспорті, оскільки бензин різко виріс у ціні.
ОДА підняла ціну на проїзд приблизно на 20%, проте, перевізники наполягали, що ціна має зрости ледь не удвічі. Відтак, з нетерпінням очікували на скасування з 1 червня права на безкоштовний проїзд для цілої когорти пільговиків.