Із 1 лютого цього року вартість проїзду в тролейбусах Івано-Франківська, ймовірно, становитиме 1,75 грн. Востаннє тарифи на проїзд у міському електротранспорті переглядали у 2011 році. Від того часу собівартість перевезень значно зросла.
Насамперед зросла мінімальна заробітна плата, подорожчали електроенергія, мастила, електродвигуни та шини. Щоправда, новий тариф, якщо його затвердить міськвиконком, зможе лише трохи поліпшити економічний стан комунального підприємства «Електроавтотранс». Річ у тому, що, згідно з розрахунками, вартість перевезення одного пасажира становить 4,65 грн. Підприємство зводить кінці з кінцями завдяки дотації із Держбюджету на перевезення населення пільгових категорій. Однак, враховуючи дуже складний бюджет 2015 року, а також перспективу скасування пільг на проїзд для населення багатьох категорій, лютневе підвищення може бути не останнім у цьому році.
Громадські слухання щодо проекту рішення «Про тарифи на проїзд пасажирів у міському електротранспорті (тролейбусах)» не викликали великого резонансу. На засідання прийшли журналісти, а також працівники КП «Електроавтотранс». Директор підприємства Леонід Яковець повідомив, що підвищення тарифів давно назріло, адже основні складові перевезень значно подорожчали. Приміром, вартість однієї тролейбусної шини збільшилась на тисячу гривень. Моторні мастила подорожчали в 2,5 раза, вартість виробів з металу (підшипники) зростає просто на очах, збільшились і витрати на електроенергію. За словами
Л. Яковця, якщо раніше електроенергія обходилась їм у мільйон гривень, то в 2014 році заплатили вже 1,4 млн. гривень.
Середній вік рухомого складу становить 22,4 роки, причому 33 з 45 тролейбусів є старшими за 25 років. Звісно, що старий рухомий склад змушує підприємство витрачати значні кошти на ремонти та збільшує експлуатаційні витрати. В результаті рентабельність перевезень становить мінус 73%. За словами Л. Яковця, плата за проїзд дозволяє компенсувати до 40% вартості перевезень. Основним джерелом фінансування залишається відшкодування вартості проїзду пільговиків, яке надають як субвенцію з Державного бюджету.
Виторг, який отримує підприємство з кожного пасажира, який оплачує свій проїзд, становить 1,1 грн. при чинному тарифі 1,25 грн. Це результат поїздок у тролейбусах учнів, студентів та інших громадян за здешевленими місячними проїзними квитками. Журналіст «Галичини» поцікавився, якою б була вартість проїзду, якщо б усі пасажири змушені були платити за проїзд? Леонід Яковець зазначив, що таких розрахунків немає, а заступник директора КП «Електроавтотранс» Лідія Павлів припустила, що вартість була б вищою за 2 гривні.
Скасування в державі пільг на проїзд — це не теоретична, а цілком реальна перспектива. Як заявив прем’єр-міністр України Арсеній Яценюк під час «бюджетної ночі», «пільговий проїзд до 1 червня 2015 року залишається без змін, а з 1 червня пільговим проїздом зможуть користуватись інваліди
I та II груп, діти-сироти, діти-інваліди, діти, позбавлені батьківського піклування, діти із малозабезпечених сімей, учасники бойових дій та ще кілька категорій громадян». Зазначимо, що нині перелік пільгових категорій населення, яке не платить за проїзд, є значно ширшим. Тому скасування пільг для частини людей зменшить суму відшкодування, яке надає Держбюджет, що неминуче вплине на економіку перевезень.
У разі підвищення тарифу за проїзд у тролейбусі до 1,75 грн. КП «Електроавтотранс» зможе виконати мінімальні вимоги щодо оплати праці тролейбусників, а також забезпечити технічну справність рухомого складу. Разом з тим навіть попри збільшення витрат пасажирів на проїзд поліпшити рівень обслуговування не вдасться. Крім того, знизиться конкурентоздатність тролейбусів порівняно з автобусами. За словами Л. Яковця, говорити про конкуренцію між маршрутками та тролейбусами можна доволі умовно, адже ці види транспорту перебувають у різних категоріях. Насамперед різниця полягає у застосовуваних податкових режимах. Якщо КП «Електроавтотранс» перебуває на загальній системі оподаткування, то приватні перевізники оформлені як підприємці, що дозволяє їм значно економити на сплаті податкових відрахувань. Крім того, за словами Л. Яковця, автобуси мали б обслуговувати лише ті маршрути, які не можна покрити тролейбусними лініями. Натомість найпривабливіші з комерційної точки зору автобусні маршрути цілком або частково дублюють маршрути руху тролейбусів. Разом з тим тролейбус залишається екологічно чистим видом транспорту, який потрібно зберегти та розвивати. Щоправда, нинішнього року для транспортників актуальнішим буде виживання, а не розвиток.