В Україні є чинний закон “Про правовий режим воєнного стану“. Відповідно до першої статті цього закону, воєнний стан – це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози та забезпечення національної безпеки, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини й громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.
Ситуація в Криму та північно-східних регіонах України має всі підстави для запровадження там воєнного стану.
Чому не вводять? Можливо, тому що є 10-та стаття цього закону, згідно з якою в період воєнного стану не можуть бути припинені повноваження Верховної Ради України, Уповноваженого Верховної Ради України із прав людини, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, міністерств, інших центральних і місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, а також судів, органів прокуратури, органів, що здійснюють оперативно-розшукову діяльність, досудове розслідування.
Отже, введення воєнного стану, у короткостроковій перспективі, унеможливить розпуск ВР Криму та відсторонення посіпак Януковича та всіх, хто був у корита на відповідних територіях.
Що не можна робити в умовах воєнного стану, закріплено в 19-й статті та зведено до заборони:
– змінювати Конституцію України;
– змінювати Конституцію Автономної Республіки Крим;
– проведення виборів президента, а також виборів до ВР, Верховної Ради АРК і органів місцевого самоврядування;
– проведення всеукраїнських та місцевих референдумів;
– проведення страйків.
З огляду на вказані норми, злочинну бездіяльність нової-старої влади, яка в критичній ситуації не засідає та не приймає доленосних рішень для країни та очевидне подальше вторгнення російських військ на територію України – у Верховної Ради України залишився час до 16 березня, щоб прийняти рішення про розпуск ВР Криму та негайного введення воєнного стану для заборони “референдуму”.
Вочевидь, кожне із цих рішень не вплине на сепаратистів. Однак їхня відсутність засвідчить бездарність державних мужів із безмежним бюрократичним апаратом. Чи ще гірше – наявність таємних сепаратних домовленостей між представниками України та Росії.
Після 16 березня може розпочатися силове протистояння, що вочевидь призведе до введення воєнного стану, під час якого будуть діяти заборони, визначені 19-тою статтею вказаного закону, а отже – жодних виборів і жодних змін Конституції.
З огляду на ймовірність введення воєнного стану та забороною президентських виборів, Путін може повернути Януковича в Київ на танку.
Наслідки чого уявити буде неважко.